006.jpg
Ahojky. Přátelé mi říkají "šedý vlk" - ale jinak: Vašek. Jsem jen obyčejný video amatér jako stovky jiných. Akce Poslední indiánské války se mi opravdu na tolik líbí, že vám musím o ni něco napsat. Má přezdívka COUNTRY ŠEDÝ VLK přišla od hudebníků, které také občas natáčím V country hudbě "country šedý vlk" = COUNTRY (rád poslouchám a vyhledávám hudbu country, ŠEDÝ VLK (šedá hlava + toulám se od akce k akci jako šedý vlk = ŠEDÝ VLK :)) ) Rozhodl jsem se vytvořit tento ne jen pro diváky ale hlavně pro HOBBY přátelé a bezva lidičky, kteří dělají opravdu srdcem, tuto skvělou akci. Pokud budete mít čas a chuť se účastnit opravdu skvělé akce, pak jsou to Indiánské války v Březně u Chomutova...které bývají první víkend v červenci.
Deutsch  němečina 
English  angličtina
En français  francuzština 
Italiano  italština

Poslední Indiánské války

Fan web - Indiánských válek Březno u Chomutova

Vítejte na fanouškovském webu posledních Indiánských válek Březno u Chomutova. Tento web je psán pohledem diváka na tuto jedinečnou akci u nás v ČR. Vlastně jsme s mou přítelkyní přijeli na premiéru této akce s kamerou, že si jen něco natočím a Věrka nafotí. Dnes už jsme ale i s mou přítelkyní Věrkou velcí fanoušci této akce. Již teď se těšíme na pátou část této velkolepé podívané.
Oficiální stránky Indiánských válek, najdete na tomto webu: North Western Territory o.s.
Na tomto fanouškovském  webu, najdete vše o indiánských válkách v Březně u Chomutova, z pohledu diváka, který přijel na první indiánské války v roce 2010 si jen zkusit natočit akční scény, a  později se stal velikým fanouškem této skvělé a jedinečné akce, najdete zde fotky, které nafotila Věra Jakubeková (Teta Endy) a videa, která točil Vašek Skořepa CŠV (country "šedý vlk") 
Celovyšívané mokasíny
photo-product-6074--700.jpg

Indiánské války 2014

indianske_valky_2014.jpg
Hlavní organizátor Indiánských válek, náčelník indiánů, autor námětů, scénářů, režie Indiánských válek
34857_1311434759659_1644333900_734016_6060234_n.jpg
ČAPA WAHA TANKA 
ladislav.pleticha@seznam.cz
Indiánská košile z jelenice
foto_8a_v.jpg
Opasek částečně vyšívaný, doplněný mosaznými hřeby 
photo-product-6119--700.jpg
425816_338947966143243_100000841266442_925797_951775016_n.jpg
Waštelo Čaglíška Wo
photo-product-5224-400-.jpg
Taška
163875_140435689344113_100001330488853_197220_1091188_n.jpg
Thathanka Ska
402384_2486192888243_1655284111_1718456_1956502385_n.jpg
Bernie Pospa & Radek Hawran Schunkaha Na-pin 
Štít

Štít

Ve středu je motiv orlích per do kruhu – symbol mystické ochrany, po obvodu motiv událostí, střídajících se v reálném (černé) a snovém (bílé) světě. Akcent je kladen na nutnost čestné a poctivé cesty životem. Zdobeno látkou, kopýtky a peřím.
Indianer Heike (Magdeburg)
Indianer Heike (Magdeburg)
Heike (Magdeburg) Německo
296508_263234183715534_100000868643434_713492_1874684339_n.jpg
Halthawin
44808_109795215743706_100001396853861_74450_7353112_n.jpg
Ulzi
296535_220770677971614_100001160504135_570276_5205389_n.jpg
Victorio
Bordel mama.jpg
Bordel mama (Teta Endy) 5.7.2014
P1170253.jpg
4_fred_eggan_2-300x220.jpg
Thathanka Gleška Šteker
200646_207709065921783_100000480737667_817624_5414224_n.jpg
Jirka Hušek
077.JPG
089.JPG
081.JPG
"Súnpi-copánek", ten,který umí překvapit
"Súnpi-copánek", ten,který umí překvapit
"Súnpi-copánek", ten,který umí překvapit 
IMG_8541.jpg
Péťa Procházka (Klatovy)
206.JPG
152.JPG

Přátelé ze zahraničí

954845_610672735653412_1961513070_n.jpg
Sibylle Vester (Německo)
10547939_721591551251462_5400561524617295702_o.jpg
Peter Stary (Německo)
740594_115468091960749_1628466627_o.jpg
Jackson (Německo)
11667377_835607423223067_3492857988590352726_n.jpg
Momo Joe (Německo)
11541949_850735621700708_2568881125042065721_n.jpg
Hans Lunze (Německo)
247824_134166263328601_100002056831842_225564_6349385_n.jpg
Joachim Plachetka z Polska
Klepnutím na fotku si přehraješ Hoop dance (tanec s obručemi) video tohoto skvělého tanečníka z Německa, který poctil svou návštěvou i naší 8.Indiánskou výstavu v Litvínově
Klepnutím na fotku si přehraješ Hoop dance (tanec s obručemi) video tohoto skvělého tanečníka z Německa, který poctil svou návštěvou i naší 8.Indiánskou výstavu v Litvínově
Na Indiánskou výstavu 2011 přijel bratr z Německa

Dobové vyšívací korálky

Dobové vyšívací korálky

Článek o původu, tvarech a barvách skleněných korálků, používaných v indiány plání v 19.století na výšivky.

Korálky, vyráběné v současné době nejsou stejné, jako se vyráběly před stem nebo dvěma sty lety, zejména díky změně výrobních technologií. Korálky, na dobových indiánských, ale i evropských artefaktech z 19.století v muzejích nebo soukromých sbírkách se od dnešních liší tvarem i barvou.

Korálky, které indiáni používali v dobách osidlování amerického kontinentu na své výšivky byly všechny evropského původu a vyráběly se ze skla. Indiáni si nikdy korálky nevyráběli sami, jak se někteří laikové mylně domnívají. Korálky se v Evropě používaly na výrobu bižuterie, na vyšívání obrazů (například svatých obrázků), zdobily se jimi například i stoly, kabelky a další předměty. Velká část evropské produkce korálků byla určena na vývoz pro obchodování s "divochy", zejména pro černochy do Afriky, pro indiány do Severní Ameriky, do Indie a dalších zemí. Množství ročního vývozu evropských korálků dosahovalo řádově stovek tun ročně. Nejrozšířenějšími evropskými centry produkce korálků, byly italské Benátky a ostrov Murano a v oblasti Čech Jablonec nad Nisou. Ve všech těchto oblastech se korálky vyrábějí doposud.

Taška v transmontánním stylu. Korálky jsou zde červené s bílými středy-sújská modrá-tmavomodrá-starorůžová-starožlutá-khaki zelená-křídově modrá-noční modrá a bílá. Vraní medicína. Střední část je pošita poníkovými korálky (pony beads) v barvě prachově modré-bílé a noční modré. Detail pásu vyšívaného proplétaným stehem z ursoních ostnů (Vrány - k vidění v Opočně). Lemováno poníkovými korálky prachově modrými (světlými a tmavými)-bílými a nočně modrými.

Nejstaršími korálky, které začali indiáni plání zapracovávat do výšivek byly tzv. pony beads (poíkové korálky). Svůj název získaly buď proto, že je bílí o obchodníci přiváželi v sedlových brašnách na koních, nebo že se k indiánům dostaly přibližně ve stejném obodbí, jako koně. Na pláně se dostaly poníkové korálky v druhé polovině 18.století, především zásluhou francouzských obchodníků. Rozšířily se však především v první polovině 19.století. Korálky se neprodávaly po pytlíčcích, jako nyní, ale navlečené na lněných šňůrkách. Jedna taková šňůrka měřila kolem 30-40 cm. Šňůrky s korálky byly přehnuté napůl, svázané na koncích a několik takových šňůrek tvořito jeden celý snop. Nejstaršími barvami "pony beads" byla prachově modrá a bílá. Později se objevily i červená s bílým střdem, noční modrá (téměř černá), mastná žlutá (greasy yellow), kukuřicová a další. Jelikož byly "pony beads" zpočátku velmi vzácné, používaly se nejprve na lemování výšivek z ursoních ostnů, postupem času se začaly vyšívat i aplikace kompletně z "pony beads".

"Pony beads" jsou v průměru velké asi 3 až 4 mm, odpovídají soudobému označení 6/0 až 9/0. Díky velikosti těchto korálků a také omezenosti barevné škály mohou působit výšivky z nich trochu neohrabaným dojmem. To je i jedním z důvodů, proč se nedá v době rozkvětu výšivek z "pony beads" mluvit o jednotlivých kmenových stylech, spíše o univerzálním stylu zdobení. Od padesátých let 19.stol. "pony beads" ustupují seed beads (semínkové korálky), které se v tomto období objevily na scéně, ovšem u některých kmenů se "pony beads" udržely až do 60.tých let 19.století.

Ve 40.-tých, hlavně ale v 50.-tých letech 19.století začíná éra "seed beads", které jsou menší, v průměru kolem 2mm, v současném měřítku se jedná o velikosti 11/0-13/0. Semínkové korálky přicházely k indiánům v širší škále barevných odstínů, než tomu bylo u poníkových korálků (odborné studie hovoří až o 80 odstínech). V tomto období se také rozcházejí styly zdobení jednotlivých kmenů, vznikají osobité techniky a vzory. Výšivky ze semínkových korálků jsou jemnější, barevnější, dá se více experimentovat se vzory. Dochází k celkovému rozkvětu korálkových výšivek, které odsunují do pozadí výšivky z ursoních ostnů. Semínkové korálky se vozily i nadále především z Itálie a tehdejšího Rakouska-Uherska, v menším míře i z Francie, Nizozemí a Belgie. V rezervačním období, zejména v 80.-tých letech 19.století se stále více začínají prosazovat korálky z Čech. Vykazují světlejší barvy a větší pravidelnost a zakulacenost tvaru, než korálky z Itálie.

Váček pošitý poníkovými korálky- bílými-nočně modrými a červenými s bílými středy. Srovnání velikosti poníkových (pony beads) a semínkových (seed beads) korálků. Oboje jsou originály z 19.století - navlečené na původních šňůrkách. Tři rozety na týpí či lining vyšité semínkovými korálky (seed beads) Snad šajenské nebo arapažské. Tukově žlutá-bílá a noční modrá.

Tvary korálků

Jedním ze dvou hlavních znaků, podle kterého můžeme rozeznat "dobové" korálky od těch moderních je jejich tvar. V 18. a 19.století se korálky sekaly ručně z dlouhých skleněných rourek, kterými procházely tenké železné drátky (dírka korálku). Výsledkem byly většinou velmi tenké, nepravidelně silné a někdy i ne příliš rovné korálky s ostrými hranami. I když se hrany v pozdějším výrobním procesu zakulacovaly, do určité míry si podržely nepravidelný, úzký a hranatý tvar.

Pokud bychom se na ně podívali se shora, tvoří jakoby spíše obdélníky, čtverce, nebo lichoběžníky až trojúhelníky s mírně zakulacenými hranami (obrázek a), nebo svými tvary připomínají různě silné válečky (obrázek b). Zvláště nepravidelnost tvaru, někdy velmi výrazná, je pro dobové korálky charakteristická. Když se v 80. a 90. létech 19.století objevily na pláních korálky české výroby, vykazovaly již mnohem větší pravidelnost a také zakulacenost při pohledu ze strany, (obr. c). Postupem doby, jak se výroba zdokonalovala, stával se tvar korálku stále více kulatým a pravidelným (obrázek d).

Možné tvary korálků. Jak se vyvíjely výrobní technologie stávaly se korálky pravidelnějšími a kulatějšími. Typický look staré výšivky. Všimněte se tvaru a barev korálků. Detail lakotského pásu na leginy. Nepravidelné tvary korálků jsou dobře viditelné.

Dobové barvy korálků

Podívejme se nyní podrobněji na jednotlivé barevné odstíny korálků, které se vyskytovaly během 19.století. Veškeré barevné označení je pouze velmi orientační. Každá barva může obsahovat celou řadu variant, odstínů a mutací, jelikož různí výrobci používali různé technologie, které se navíc měnily z dobou. Dále je třeba si uvědomit, že ani v současné době průmyslové výroby korálků není schopna továrna zajistit výrobu přesného odstínu, i když se dodrží předepsaná technologie. Jestliže i dnes, v éře průmyslové výroby kolísají odstíny jedné barvy, jak musely kolísat před stem nebo dvěmi sty lety?

Základní rozdíl v barvě dnešních a dobových korálků je v jejich jasnosti. Dnešních barev je dosáhovano synteticky, proto jsou moderní korálky křiklavější, vypadají více "chemicky". Dobové korálky jsou bledší a nenápadnější, jelikož se při jejich výrobě používalo přírodních surovin.

Bílá

Většinou křídově bílá barva, hojně ji najdeme ve výšivkách jak ze semínkových, tak i poníkových koráků. Některé kmeny (zejména Súové) používaly bílou jakou základní podkladovou barvu výšivek. 
Detail lakotského pásu na leginy. Krásná ukázka staré křídově bílé barvy. Moderní napodobeniny starých bílých korálků ve velikosti seed a pony.

Tuková žlutá (greasy yellow)

Velmi impozantní barva žluklého másla, odstín, který opět dělá 'starou' výšivku 'starou' výšivkou. Tato barva se vyskytovala opět v obou velikostech (pony i seed). 
Rozety na týpí v barvě tukově žluté-bílé a noční modré. Současná napodobenina tukově žlutých korálků.

Starožlutá

Mdlá, žlutá barva, někdy může být velmi podobná tukové žluté, případně se může objevit odstín, který je ve škále někde mezi těmato dvěma typy. Velikostně se objevuje pouze jako semínkové korálky. Ve výšivkých se nepoužívaly většinou na velké plochy, spíše sem tam. Opět by bylo chybou použití křiklavé, kanárkově žluté barvy.
Detail lakotské pochvy na nůž. Všimněte si krásných starožlutých korálků. Lakotská pochva na nůž Moderní napodobeniny starožlutých korálků.

Kukuřicová

Klasická barva zralé kukuřice, mohla se vyskytovat ve více barevných nuancích. Vyskytovala se v poníkové i semínkové velikosti. 
Vraní mokasíny Moderní napodobeniny kukuřicových korálků.

Starorůžová

Opět velmi důležitý odstín, pro některé kmeny (Vrány) zcela nepostradatelný. Stará růžová má nádech spíše do fialova, moderní růžové korále mají tendenci spíše oranžového nádechu. Objevovala se hlavně v semínkové velikosti, v poníkové méně. Sehnat kvalitní napodobeniny růžových semínkových korálků je opět velmi nesnadné. Krásná ukázka starorůžových korálků na dobovém černonožském pouzdru na nůž. Moderní napodobeniny starorůžových korálků.

Červená s bílým středem

V 19.století neexistovaly obyčejné červené korálky. Pouze červené s bílými středy nebo transparentní červené korálky, které se ale objvily až poměrně pozdě a byly jen málo rozšířené. Červené s bílým středem se vyznačují červenou barvou na povrchu a bílým vnitřkem. Někdy se jim říká "white hearts" neboli bílá srdce. Objevovaly se v poníkové i semínkové velikosti. Červená barva na originálních korálcích je jakoby zastřená, nevýrazná, mdlá s nádechem dohněda nebo do fialova. Největší chybou začínajících výrobců replik je použití červených korálků, které 'řvou', mají výrazné, až reflexní barvy. Sehnat kvalitní napodobeninu starých červených korálků je asi nejtěžší. Červené korálky s bílými středy se vyrábí i v Čechách, ovšem v křiklavých barvách. 
Originální červené korálky s bílými středy (19.století) ještě navlečené na původních šňůrkách. Červené korálky s bílými středy na originálním lakotském pouzdře na nůž. Moderní napodobeniny červených korálků.

Býčí krev

Tmavě červené, zcela průhledné, transparentní korálky, objevily se až na konci 19.století, jedná se tedy o relativně 'novou' barvu. Samozřejmě se týká pouze semínkových korálků.
Ukázka korálků typu býčí krev na lakotském pouzdře na nůž. Korálky jsou transparentně červené a velmi tmavé.

Brusinková červená, starofialová transparentní

Dvě barvy, které se objevily, podobně jako býčí krev na konci 19.století. Jedná se o různé odstíny červené (fialová a růžová). Obě barvy jsou transparentní.

Sújská modrá

Nejsvětlejší odstín modré barvy, korálky jsou téměř bílé, s velmi jemným nádechem modrého odstínu. Tyto korálky se objevily pouze jako semínkové korálky, a to až v pozdějším období. 
Základní barvou na těchto mokasínech je sůjská modrá-nejsvětlejší odstín modré. Současná napodobenina sújské modré.

Světlemodrá

Světlemodrých odstínů (semínkové korálky) se vyskytovalo velmi mnoho, od tzv. křídové modré, přes tyrkysovou, modrošedou, až po nejsvětlejší odstíny prachové modré. Použití ve výšivkách bylo všestranné, zejména je využívaly na výšivky transmontánní kmeny. 
Typicka ukazka středněmodré barvy použité jako podklad. Detail šajenského toulce. Modré korálky jsou typické křídově modré. Současná napodobenina křídové modré.

Prachová modrá

Naprosto klíčová barva, zejména pro starší výšivky z poníkových korálků. Vyskytovala se i v semínkové velikosti korálků, ne však již tak výrazně. Na většině výšivek z poníkových korálků hrála většinou, spolu s bílou dominantní roli. Prachová modrá je částečně matná a částečně transparentní. 
Prachová modrá na vraní medicině. Vraní mokasíny. Příčné řady na nártu jsou vyšité prachově modrými seed beads. Současná napodobenina prachové modré.

Tmavě modrá

Tmavě modrá barva se vyskytovala v semínkové velikosti, na staré výšivky se používala tu a tam, větší plochy se jí příliš nevyšívaly. Mohla se objevit i transparentní mutace.
Krásná ukázka tmavě modré barvy. Některé varianty tmavomodré mohly být i transparentní. Současné napodobeniny tmavomodrých seed beads.

Noční modrá

Někdy také nazývána šajenská modrá. Velmi 'důležitá' barva, která dodává výšivkám 'starý' vzhled. Na první pohled vypadá jako černá, ale černá není, jedná se o extrémně tmavý odstín modré barvy. Tento modrý nádech je často vidět jen při dobrém světle, jinak se jeví jako černý. Tato barva se objevovala jak mezi poníkovými, tak i semínkovými korálky. 
Krásný šajenský pás na deku je kombinací bílé a noční modré. Ukázka pony beads barvy noční modré. Rozety vyšité kombinací barev tukové žluté a noční modré. Současná napodobenina noční modré.

Transparentní zelená

Vyskytovala se většinou v semínkové velikosti a to ve výrazně tmavé barvě, řidčeji se dá vidět odstín světlý. Tato barva se používala opět pouze sem tam, rozhodně ne na větší plochy. 
Amulet na pupeční šňůru. Velké plochy jsou vyšity tmavě zelenou transparentní barvou. Tento váček kombinuje několik typů zelených barev. Současná napodobenina zelené transparentní barvy.

Středně zelená

Celá řada odstínů, od hráškové až po khaki. Vyskytovaly se spíše marginálně.
Legíny z oblasti Plaeau. Velké panely jsou vyšity střednězelenou barvou. Moderní napodobenina střednězelené barvy. Někdy se jí říká i prachová zelená. Moderní napodobenina khaki.

Černá

Černá barva se mezi korálky 19.století nevyskytuje, výrobci ji patrně neuměli vyrobit, proto se nahrazovala nejtmavším možným odstínem modré, známým nyní právě jako noční modrá nebo šajenská modrá.

Možnosti pořízení

Možnosti pořízení korálků, které jsou opravdu staré (19.století), nebo jsou nově vyrobené a jako staré se alespoň tváří, jsou omezené. Obecně lze říci, že čím více se korálky podobají těm starým, tím jsou dražší. Nejdražší jsou originály, které se také dají sehnat. Prodávají se většinou po gramech nebo uncích. Cena originálních korálků se pohybuje až v řádech několika desítek tisíc korun za kilogram, cena napodobenin v řádech tisíců korun za kilo (moderní korálky stojí řádově stokoruny za kilo). Mezi největšího dodavatele originálních italských korálků patří společnost Beadmatch (www.beadmatch.com). Sklady jsou ovšem omezené a korálky jsou nesmírně drahé, většinou je nakupují pouze restaurátoři dobových originálů, kterým se podobná investice vyplatí. V Čechách je možné nakoupit solidní napodobeniny dobových korálů na www.buffalodays.cz.

Bez názvu 1 kopie.jpg

Líbí se Vám příběhy z amerických prérii?

Ano (51 | 91%)
Ne (2 | 4%)
Šedý vlk mail 
grey_wolf_in_the_dark_forest_by_syren007-d3b4qxy.jpg
stetson204.jpg
Hlavní organizátor
Kavalerie a Technického
zabetpečení akce
Indiánské války
A7084405.jpg
Pavel Jupí Najman
jupinajman@seznam.cz
36234_107142966001771_100001182054978_52277_2589266_n (1).jpg
Yankee
600353_3735346259585_1143416504_n.jpg
487335_3735334539292_1129299195_n.jpg
449kopie.jpg
561313_441878269177700_127362925_n.jpg
1045124_308824945920551_511988080_n.jpg
P1100338kopie.jpg
P1100109kopie.jpg
156923_170719949627766_100000692861735_384424_399560_n.jpg
Zungu
Klikni na bizoni, a něco se o nich dozvíš
Klikni na bizoni, a něco se o nich dozvíš
Thathanka
308505_1922507230375_1472911355_31594220_1347288_n.jpg
Myrtes
200240_1720190607975_1334608530_31793646_6545139_n.jpg
Wyaka Tanka
P1170430.jpg
Olinka a Stanley
267523_251113278247674_100000470104870_1048860_8083307_n.jpg
Ohnivá voda
Kroužící orel.jpg
Kroužící orel
1920292_1380101398926615_1554747920_n.jpg
Maria Röderau (Německo)
13652811_10205254245354033_2053143798_n.jpg
Athia Čante Win
393193_1649565377116_1776422376_861403_1152489481_n.jpg
Spící medvěd
317812_241807182534630_100001160504135_631703_1544303820_n.jpg
Kate Trky
40616_155272811153725_100000130207118_520136_555161_n.jpg
Jára
p1120608.jpg
snimek_198.jpg
Jíťa
snimek_166.jpg
p1120408.jpg
p1120535.jpg
snimek_129.jpg
snimek_095.jpg
972197_169975886515359_1140015947_n (1).jpg
Libusche.jpg
Libusche (Berlin)
10631884_572207989556558_1534892876_o.jpg
Lu Gun (Berlín)
Jíťa
Jíťa
Indiánská výstava 2010 - Fotky na rajče.net (klikni na fotku)
Indiánská výstava 2010 - Fotky na rajče.net (klikni na fotku)
Z Indiánské výstavy
Indiánská výstava 2011- album na rajče.net  (klikni na fotku)
Indiánská výstava 2011- album na rajče.net (klikni na fotku)
Ženské zdobené šaty...
383151_100933866739317_2082040408_n.jpg
Vašek Skořepa
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one